Hartcoherentie

Het ritme van je leven ... in balans op het ritme van je hart!


Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat ons hart een heel bijzondere rol speelt in ons menselijk functioneren. 

Wist je dat…

  • Je hart een elektromagnetisch veld heeft dat uitstraalt tot enkele meters buiten jou?
  • Je hart een netwerk van zenuwcellen heeft dat signalen stuurt naar je brein?
  • Je hart meer informatie stuurt naar je brein dan omgekeerd?
  • Je hart het huis is van je emoties en door emoties wordt beïnvloed?
  • Positieve emoties je brein ondersteunen in zijn vermogen tot creativiteit, probleem oplossen en het nemen van beslissingen? 
  • Je immuunsysteem kan geboost worden door te focussen op positieve emoties?
  • Negatieve emoties chaos kunnen veroorzaken in je zenuwstelsel?

De mens heeft dus niet één, maar minstens twee belangrijke centra: het hart en de hersenen, voelen en denken.
Onderzoek laat zien dat ons hart en ons brein niet los staan van elkaar, maar net heel nauw zijn verbonden en met elkaar samenwerken. Pas wanneer beide centra in balans zijn, kunnen we als mens optimaal functioneren en genieten van ons volle potentieel.

Met hartcoherentietraining leer je balans creëren in je hart en je brein.

Je leven met veerkracht tegemoet!

hartco

Maar hoe kunnen we ons hart nu trainen? En hoe kunnen we invloed uitoefenen op de samenwerking tussen ons hart en onze hersenen?
Wel, de poort naar ons hart is onze ademhaling. Je ademhaling en hartritme worden allebei gereguleerd door het autonoom of automatisch zenuwstelsel. Eenvoudigweg bestaat dit zenuwstelsel uit twee delen:

  • Een zenuwnetwerk dat je lichaam aanzet tot inspanning en actie, ook wel het gaspedaal genoemd. Dit zenuwstelsel wordt actief als we inademen en veroorzaakt een versnelling van onze hartslag. 
  • Een zenuwnetwerk dat zorgt voor ontspanning en herstel in je lichaam, ook wel het rempedaal genoemd. Dit zenuwstelsel wordt actief bij de uitademing en veroorzaakt een vertragen van onze hartslag. 


Als je inademt versnelt je hartslag & als je uitademt vertraagt je hartslag.

Wanneer je nu ritmisch en gefocust gaat ademen via een diepe buikademhaling, gaat je hartritme heel gelijkmatig versnellen en vertragen waardoor het automatisch terechtkomt in een staat van balans. Verschillende lichaamsprocessen (zoals hormoonproductie, activatie van zenuwstelsels, neuronale activatie, ...) worden daarbij gunstig op elkaar afgestemd. Resultaat: je hart en hoofd werken samen in 'veilige modus' en sturen van hieruit je denken, voelen en handelen. Je bent hartcoherent. Vanuit deze staat kunnen we goed omgaan met stress en is onze veerkracht optimaal: we kunnen goed incasseren én recuperen.
 

In tijden van stress ... vergeten we te ademen.
Uit balans door langdurige stress

Chronische overbelasting of stress doet ons potentieel verdwijnen en veroorzaakt een heleboel lichamelijke, cognitieve en emotionele klachten waarvoor vaak geen antwoord wordt gevonden. Hoe komt dat? Wel, terwijl jij onophoudelijk al je doelen en plannen probeert te verwezenlijken, draaien complexe mechanismen in je lichaam maanden- of zelfs jarenlang op volle toeren. Je gaspedaal is constant ingedrukt en je rempedaal komt nauwelijks aan bod. Logisch gevolg: je lichaam wordt moe. Net zoals je wagen een signaal geeft wanneer je in reserve terecht komt, probeert ook je lichaam signalen te geven wanneer het genoeg is (te lang & teveel). Maar door onze innerlijke drukte voelen we de signalen niet of negeren we ze. We onderdrukken en rijden door met onze wagen, op wilskracht en... in reserve. Verzonken in de drukte en stress vergeten we onze belangrijkste tool: de ademhaling. In stress ademen we vaak erg oppervlakkig en onregelmatig. Als stress aanhoudt, wordt deze ongezonde ademhaling een ingesleten patroon en verliezen we gaandeweg onze gehele lichamelijke, mentale en emotionele balans.

Hartcoherentietraining kan je helpen om te herstellen van deze chronische overbelasting en brengt opnieuw harmonie in je lichaam. We leren ons focussen en helpen het lichaam op adem komen met een aangepast adempatroon zodat het zijn evenwicht weer kan gaan opbouwen. Kortom, jij op je best! 

Je oefent slechts 3 x 6 minuten of 2 x 10 minuten per dag!
Minimale inspanning met maximaal resultaat.

De hartcoherentietraining is wetenschappelijk onderbouwd en bestaat uit een 4-stappenplan dat op jouw maat en tempo wordt aangeleerd. De volgende thema's komen aan bod: stress, de ademhaling en de connectie met het hart, hormonen, positieve & negatieve emoties en toepassingen voor meer veerkracht in je dagelijks leven. De training bestaat uit een mix van theorie en oefeningen. 


Hartcoherentie kan je meten met biofeedback!
Meten is... Weten hoe het écht met je gaat.

In de training ga je al na de eerste sessie thuis aan de slag met oefenen. Zo zet je meteen de eerste stappen richting jouw herstel en veerkracht. Tijdens de verschillende sessies zal je vooruitgang worden gemeten door de coach met behulp van biofeedbackmateriaal. Zo heb je een rechtstreekse feedback over hoe je lichaam op weg is naar zijn of haar balans. Het is ook mogelijk om zelf materiaal aan te kopen zodat je jezelf kan blijven monitoren doorheen je verdere dagelijkse leven. 
 

Hartcoherentietraining is aangewezen bij:

  • slaapproblemen 
  • angst en paniek
  • hyperventilatie
  • stress en burn-out
  • spijsverteringsklachten 
  • hoge bloeddruk
  • faalangst
  • depressieve klachten
  • (chronische) pijnklachten 
  • CVS en fibromyalgie
  • hartkloppingen of hartritmestoornissen 
  • geheugen - en concentratieproblemen 
  • perfectionisme
  • hoogsensitiviteit
  • emotionele moeilijkheden en prikkelbaarheid
  • onrust, gejaagdheid en onvermogen om te ontspannen
  • vermoeidheid en uitputting


Voor groepstraining hartcoherentie zie Agenda. Inschrijven kan via het contactformulier. 
Voor individuele training hartcoherentie kan je contact opnemen met onze hartcoherentiecoaches, zie hier onderaan bij Team Members.